• Portugalia

• To był ostatni wyjazd w ramach projektu Erasmus+” Z uczniami w europejski świat wartości”. Pobyt nasz był skrócony i był uzupełnienie mobilności zdalnej. Tym razem odwiedziliśmy trochę pochmurną Portugalię. Jak za każdym razem oprócz działań projektowych mieliśmy również możliwość zwiedzenia odrobiny tego pięknego kraju, poczucia wspaniałych smaków portugalskiej kuchni oraz poznania ich tradycji i zwyczajów. Największą radość sprawił nam widok oceanu, bezkresu masy wody, wielkiej potęgi fal, który dla większości z nas był pierwszym takim doświadczeniem. Dzięki bliskości wody, mogliśmy skorzystać z kilku atrakcji wodnych, a mianowicie pływanie kajakami, łodzią ratunkową, motorową, żaglówką. Jesteśmy pewni, że przyjaźnie zawiązane w ramach tego projektu przetrwają, a niektórzy już planują swój powrót do Portugalii. Pomimo ograniczeń, które przyniosła pandemia, finalnie udało nam się zrealizować wszystkie wyjazdy projektowe, a czas spędzony w Hiszpanii, Włoszech, Grecji i Portugalii uważamy jednomyślnie za bardzo udany. Projekt ten był również okazją współpracy z rówieśnikami, wymiany doświadczeń oraz rozwinięcia umiejętności językowych. Wizyty te rozbudziły w nas chęć podróżowania i poznawania innych kultur.

• Wyjazd do Grecji

• Już po raz trzeci wyjechaliśmy na spotkanie międzynarodowe w ramach projekt Erasmus + „ Z uczniami w europejski świat wartości”.  Tym razem udaliśmy się w grupie sześcioosobowej na przepiękną grecką wyspę Korfu.  Hasłami przewodnimi  tego spotkania były takie wartości jak miłość, pokój,  tolerancja i życzliwość wobec drugiej osoby. Oprócz zadań projektowych takich jak prezentacje multimedialnej plakaty,  uczniowie  mieli możliwość zaznajomienia się z kulturą, kuchnią oraz krajobrazem  wyspy. Podczas pięciodniowego pobytu zapoznaliśmy się z funkcjonowaniem greckiej szkoły, odwiedziliśmy Urząd Miasta Korfu, gdzie mieliśmy sposobność poznać  władze samorządowe. Spotkania międzynarodowe to nie tylko praca, ale również możliwość poznanie innego kraju. W ramach wycieczek zorganizowanych przez grecką szkołę odwiedziliśmy fabrykę kumkwatu (owoc  z rodziny pomarańczy), oceanarium, zwiedziliśmy najważniejsze zabytki miasta Korfu, popłynęliśmy łodzią na dwie wyspy Paleokastritsta oraz Paxos-Antipaxos, które są uznawane za jedne z najpiękniejszych wysp świata. Przed nami ostatnie spotkanie w Portugalii…

• Wyjazd do Hiszpanii

• W dniach 22-26 listopada 2021 czterech uczniów naszej szkoły Marta Sierkowska, Adrian Szczuka, Amelia Łuczka, Nikola Malec oraz dwóch nauczycieli języka angielskiego Magdalena Kicińska i Joanna Błońska wyjechało na  trzecie spotkanie w ramach projektu Erasmus + „Z młodymi w europejski świat wartości” do Sewilli w Hiszpanii. Przez tydzień uczestnicy projektu mieli możliwość zobaczyć jak zorganizowane są zajęcia w szkole poza granicami naszego kraju, ale również zapoznali się z kulturą i zwyczajami tam panującymi. Wspólne spędzenie czasu pozwoliło uczniom nie tylko zweryfikować ich umiejętności językowe ale również umożliwiło ich doskonalenie. Uczestnicy projektu zostali przywitani w Ratuszu Miejskim przez prezydenta miasta oraz zobaczyli wiele atrakcji turystycznych znajdujących się w Sewilli oraz w Kordobie. Dzięki spotkaniu mogli spróbować smaków hiszpańskiej kuchni oraz podziwiać kulturę tego słonecznego kraju. Wyjazd ten to nie była tylko przygoda dla uczniów i nauczycieli, ale również był on okazją do poszerzenia wiedzy na temat organizacji humanitarnych non profit, problemów związanych z korzystaniem z mediów społecznościowych oraz potrzebą dbania o środowisko naturalne. Najlepszym uzupełnieniem jest relacja fotograficzna.

• Erasmus + 2021

• Dzień pierwszy zdalnego spotkania Erasmus + Z młodzieżą w europejski świat wartości za nami. Czego się nauczyliśmy? Czego dowiedzieliśmy? Na początek mogliśmy się zapoznać z portugalskim systemem edukacji oraz warunkami pracy szkoły partnerskiej. Przygotowane przez uczniów tamtej placówki filmy i przedstawienie wprowadziły nas w świat dobrych praktyk. Potem nasze zainteresowanie zostało skierowane na pochodzące z Ziemi kosmiczne problemy związane z eksploracja o zanieczyszczeniem kosmosu. Nie był dla nas nowy schemat systemu solarnego. Nie zaskoczyło miejsce Ziemi w przestrzeni Uniwersum. Ale warsztaty mające na celu bezpieczne sprowadzenie kosmicznej sondy prezentowanej przez odwieczny symbol życia- jajko- to była nowość. Fantastyczna zabawa towarzyszyła realizacji tego projektu. Przy tworzeniu pięćdziesięciumilionowego systemu lądowania trzeba było realizować cele projektu - poprawiać poziom sprawności komunikacyjnych, trenować umiejętności współdziałania, poczucia odpowiedzialności za realizację i powodzenie projektu, rozwijać kreatywność oraz umiejętności planowania budżetu i działań projektowych. Zresztą zakończonych sukcesem. Jajeczne sondy wylądowały bezpiecznie i w całości. Życie ocalalo.

Drugi dzień Erasmusa to czas spędzony na doświadczenia estetyczne i kulturowe. Wirtualny spacer po obiektach historycznych i sakralnych pokazał, jak wiele elementów łączy architekturę i kulturę różnych zakątków świata. Dzięki prezentacji zasobów i historii muzeum Cividade dostrzegliśmy różnice między życiem w zgodzie z naturą a ekspansywnym dla natury współczesnym modelem agresywnej choć wygodnej cywilizacji. Ludziom zabrakło równowagi. Tę równowagę próbowaliśmy przywrócić w czasie aktywności asynchronicznej - Oczyść akwen.

Trzeci dzień wirtualnego spotkania młodzieży z projektu Erasmus+ dotyczył problemu zanieczyszczenia świata spowodowanego nieumiejętnym wykorzystaniem materiałów sztucznych- prezentacja o zabójczym wpływie plastiku i mikroplastiku na zwierzęta morskie i człowieka, górach elektrośmieci stworzonych ze sprzętu AGD, który nie daje się naprawić z uwagi na nieprzyjazną dla środowiska konstrukcję stały się motorem do dyskusji na temat rozwiązań zero waste. Wiele emocji wzbudziła gra o morskich zwierzętach próbujących przetrwać, w czasie której odgrywający role poszukujących pożywienia stworzeń uczniowie mogli przekonać się jak istotna jest dbałość o czystość środowiska. Prelegentka z Portugalii pokazała uczniom proste rozwiązania mające na celu eliminację zbędnych opakowań z naszego życia oraz wyjaśniła przewagę organicznych produktów spożywczych i artykułów codziennego użytku nad przemysłowymi. Połączenie obrazu z wykładem w języku projektu z pewnością wpłynął na realizację celu - poprawę kompetencji komunikacyjnych w języku angielskim. To jednak nie wszystko. Pracowaliśmy na projektowaniem plakatu kampanii społecznej przeciw nadmiernej konsumpcji, tworzyliśmy slogany reklamowe nawołujące do dbałości o środowisko i uczyliśmy się współpracy. To był bardzo intensywny dzień.

Czwarty dzień Erasmusa Z młodymi w europejski świat wartości dotyczył tematyki solidarności. Idea ta jest szczególnie bliska nam, Polakom. W wielu krajach nadal jesteśmy kojarzeni właśnie z L. Wałęsą i hasłem walki o prawdziwą równość. Tym razem rozmawialiśmy o solidarności z ludźmi, których los został naznaczony cierpieniem i chorobą. Mieliśmy okazję obejrzeć film pt. Niespodzianka i zadawać pytania jego twórcy P. Paticio. Refleksje o chorobie i śmierci oraz wsparciu w trudnych chwilach pomogły nam zrealizować własny trailer o współdziałaniu przeciwko złu.

Piąty dzień. To już ostatni, piąty dzień spotkania młodzieży Erasmusa. Dziś rozmawiamy o obrońcach praw człowieka - Gino Strada - chirurg, Jan Paweł II - papież i patron naszej szkoły, Antonio Guterres - polityk, Clara Campoamor krawcowa, prawnik, pracownica sklepu i Mikis Theodorakis to przykłady pochodzących z partnerskich krajów osób zaangażowanych w walkę o równość i sprawiedliwość. Przygotowane przez uczniów prezentacje przybliżyły ich postacie I biografie. Następny punkt programu to zapoznanie z dziedzictwem kulturowym - wirtualny spacer po Povoa de Varzim czy Guimaraes pokazał jak piękny może być świat bez zanieszczyszczeń. Interesującym doświadczeniem był escape room. A na koniec - kulturowa mieszanka żywności z różnych państw przygotowana przez uczniów z krajów partnerskich na pożegnalne party. Cóż dodać? Jedzenie pyszne, widoki piękne, cele realizowane. Dziękujemy za wirtualne spotkanie przygotowane przez Portugalię i czekamy na spotkania stacjonarne w następnych państwach. Warto się rozwijać.

• Prezentacja Power Point

• Już wkrótce

Strona jest w trakcie tworzenia